Pięcioro doktorantów Szkoły Doktorskiej Politechniki Krakowskiej wzięło udział w intensywnym kursie międzynarodowym pt. Strategic Career Planning in PhD Education via Work-Integrated Learning, który odbył się w ramach Blended Intensive Programme (BIP) na University West w Trollhättan w Szwecji. Wyjazd odbył się w maju 2025 roku w ramach projektu STARS EU – europejskiego sojuszu uczelni, którego członkiem jest również Politechnika Krakowska. W programie uczestniczyli doktoranci i doktorantki z kilku europejskich uczelni partnerskich, co stworzyło wyjątkową przestrzeń do wymiany doświadczeń, dyskusji i wspólnej nauki.
W trakcie zajęć, prowadzonych metodą Work-Integrated Learning, uczestnicy pracowali nad zagadnieniami związanymi z planowaniem kariery naukowej i pozanaukowej, rozwojem kompetencji, tożsamością zawodową oraz możliwościami zastosowania doktoratu w różnych sektorach. Duży nacisk położono na pracę zespołową, krytyczne myślenie i praktyczne podejście do problemów – co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony doktorantów.
– „Kurs pokazał mi, że potrafię znacznie więcej, niż sądziłam. Praca w międzynarodowym zespole, rozmowy z prowadzącymi i innymi doktorantami dały mi poczucie, że mam realny wpływ na to, jak wygląda moja ścieżka zawodowa” – mówi jedna z uczestniczek.

Wielu doktorantów podkreślało, że udział w programie był okazją do refleksji nad tym, w jakim miejscu kariery się znajdują, co już osiągnęli i jakie mają mocne strony. Udział w kursie nie tylko zwiększył ich świadomość zawodową, ale też pokazał, że kształcenie w szkole doktorskiej może być przestrzenią dialogu, współpracy i rozwoju osobistego.
Niezwykle cennym elementem była także wymiana doświadczeń z doktorantami z innych krajów, działającymi w różnych dziedzinach i systemach akademickich. Otwartość, wzajemna ciekawość i wspólne projekty stworzyły podstawy pod przyszłą współpracę – zarówno naukową, jak i dydaktyczną.
Choć głównym celem kursu była praca nad kompetencjami zawodowymi, nie zabrakło również czasu na poznawanie szwedzkiej kultury akademickiej i codziennych rytuałów, takich jak słynna „fika”.